کد خبر: 1231217
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است: باید به سمت مالیات‌ستانی عادلانه حرکت کنیم و در این مسیر باید شکاف مالیاتی میان مالیات واقعی و مالیات پرداختی دانه‌درشت‌ها کاهش یابد. این امر باید با تکیه بر کاهش شکاف مالیات در بخش مشاغل خاص و با تکیه بر تداوم مسیر قبلی در اخذ مالیات واقعی از مشاغل خاص نظیر طلافروشان و پزشکان صورت بپذیرد. رویکرد اصلی مالیاتی دولت شهید رئیسی نیز برای کاهش فرار مالیاتی و عدم‌فشار بر مردم، اخذ مالیات مبتنی بر رویکرد مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه از طریق اطلاعات سیستمی و اخذ مالیات واقعی مشاغل خاص نظیر پزشکان است. 
علیرضا شهبازی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس در گفتگو با «جوان» در رابطه با ضرورت تحول در نظام مالیاتی کشور بیان کرد: با توجه به اصلاح قانون مالیات‌ها که در مجلس یازدهم صورت گرفت، باید تلاش شود به سمتی حرکت کنیم که هر چه بیشتر از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم و برنامه‌ریزی طوری باشد که با کاهش فرار مالیاتی در راستای تأمین منابع دولت گام برداریم. در سال‌های اخیر اتکای دولت بر مالیات بیشتر از فروش نفت بوده است، هرچقدر بتوانیم در این جهت بهتر عمل کنیم و مالیات‌ستانی واقعی به ویژه از افرادی که فعالیت‌های اقتصادی، سوداگری و درآمد‌های آنچنانی دارند، صورت دهیم، در راستای تأکید رهبری در رابطه با عدم‌وابستگی به درآمد‌های نفتی گام برداشته‌ایم. 
شهبازی ضمن ناعادلانه دانستن نحوه و میزان پرداخت مالیات مشاغل خاص در مقایسه با کارمندان در زمینه نقش سازمان امور مالیاتی در حرکت به سمت تحقق نظام مالیاتی عادلانه افزود: عملکرد سازمان امور مالیاتی، در قالب اصلاح قانون مالیات، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر سوداگری نسبت به گذشته بهبود داشته است. باید به سمت مالیات‌ستانی عادلانه حرکت کنیم و در این مسیر شکاف مالیاتی میان مالیات واقعی و مالیات پرداختی دانه‌درشت‌ها کاهش یابد. این امر باید با تکیه بر کاهش شکاف مالیات در بخش مشاغل خاص و با تکیه بر تداوم مسیر قبلی در اخذ مالیات واقعی از مشاغل خاص نظیر طلافروشان و پزشکان صورت بپذیرد. رویکرد اصلی مالیاتی دولت شهید رئیسی نیز برای کاهش فرار مالیاتی و عدم‌فشار بر مردم، اخذ مالیات مبتنی بر رویکرد مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه از طریق اطلاعات سیستمی و اخذ مالیات واقعی مشاغل خاص نظیر پزشکان است. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در پایان سخنانش تأکید کرد: کارمندان و کارگران قبل از دریافت حقوق، مالیات‌شان را پرداخت می‌کنند، در حالی که برخی مشاغل یا مالیات پرداخت نمی‌کنند یا با تأخیر فراوان پرداخت می‌کنند. سازمان امور مالیاتی باید اقداماتی را رقم بزند که بتواند از فرار مالیاتی جلوگیری و منابع موردنیاز دولت را بیشتر از اقشار خاص با درآمد‌های بالا به غیر از کارمندان و کارگران تأمین کند.

برچسب ها: بودجه ، مالیات ، مؤدیان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار